cs en de

Prevence osteoporózy – to není jen vápník

 21.7.2014

Autor: Časopis Výživa a potraviny 3/2014

Základem prevence osteoporózy je dostatečný přívod vápníku, vitaminu D a zajištění pohybové aktivity zátěžového charakteru.
Osteoporóza je onemocnění označované jako „tichý zloděj kostí“ a definované jako systémové metabolické onemocnění kostry charakterizované poruchou mechanické odolnosti kosti a v důsledku toho zvýšeným rizikem zlomenin.

V současné době se odhaduje, že osteoporóza postihuje 7-10 % populace. Dle WHO jsou osteoporetické zlomeniny hlavní příčinou nemocnosti a invalidity starších lidí a v případě zlomenin kyčle mohou vést až k předčasnému úmrtí.

Základem prevence osteoporózy je:
- zajištění přívodu vápníku dle příslušných výživových doporučení,
- zabránění podvýživě (a proteinové malnutrici),
- zajištění přiměřené dodávky vitaminu D (expozicí slunečnímu záření a stravou bohatou na vitamin D),
- zajištění pohybové aktivity zátěžového charakteru,
- vyvarování se kouření a konzumace alkoholu.

V článku „Prevence osteoporózy – to není jen vápník“ jsou popisována jednotlivá preventivní opatření. Pro stavbu kostí je nezbytná retence vápníku, nebo-li schopnost  zadržet vápník, která je nejvyšší v období dětství a dospívání. Ve věku 25-30 let dosahuje kostní tkáň svého vrcholu kostní hustoty. 

Dostatečný přívod vápníku je však nezbytný i v pozdějším věku – jde o udržení stálé hladiny vápníku v krvi pro životně nezbytné potřeby každé buňky. Při nízkém přívodu vápníku stravou je jeho hladina v krvi vyrovnávána vápníkem z kostí a zvyšují se tak ztráty vápníku v kosti.
 
Kromě správné stravy založené na dostatečném množství zdrojů bohatých na vápník (mléko a mléčné výrobky, sardinky s kostmi, brukvovitá zelenina či mák) je naprosto nezbytné „svaly posilovat – kosti zatěžovat“. Vhodné jsou pohybové aktivity s prvky zatížení vlastní tělesnou hmotností, které podporují svalovou sílu (např. chůze, běh, tanec, skákání, silové cvičení). Pro dostatečnou tvorbu vitaminu D je doporučený pobyt na slunci a jeho doplnění z potravních zdrojů (tučné ryby, tresčí játra).
 
Zdroj: www.bezpecnostpotravin.cz
 


Další články