cs en de

Nákup z farmy – unikátní systém výroby a prodeje kvalitních českých potravin

 21.3.2016

Stejně jako přibývá zákazníků, kteří nechtějí kupovat anonymní potraviny plné konzervantů a „éček“, přibývá i farmářů a zpracovatelů, kteří odmítají podléhat tlaku velkých obchodních řetězců, a snaží se najít cestu, jak své výrobky nabídnout spotřebitelům přímo z farmy. Čtrnáct středočeských farmářů a zpracovatelů se tak spojilo v projektu „Nákup z farmy“, jež je unikátním systémem výroby a prodeje kvalitních českých potravin s jejich přímou dodávkou konečným zákazníkům, a který startuje právě dnes. 
  
   Systém rozvíjí službu „Mléko z farmy“, která prostřednictvím známých „bučících dodávek“ dodává čerstvé mléčné výrobky již šestým rokem.   
 
   „Za tu dobu si na naši službu zákazníci zvykli jako na rychlou a jednoduchou cestu, jak se dostat k čerstvým výrobkům přímo z farmy. Je nám ovšem jasné, že člověk potřebuje i širší sortiment než pouze mléčné výrobky. „Nákup z farmy“ proto nabídne prakticky kompletní portfolio čerstvých farmářských produktů počínaje již známými mléčnými výrobky, přes vyzrálé hovězí a uzeniny v bio kvalitě, vepřové maso a uzeniny z klasického chovu, farmářská kuřata, vejce, zeleninu až po za studena lisovaný stolní olej či farmářský chléb. A jako třešničku na dortu najdete v naší nabídce i pivo z farmářského pivovaru,“ říká jeden z autorů projektu, farmář Tomáš Němec, jehož  Němcova selská mlékárna Radonice je garantem a provozovatelem této nové služby. 
 
   Unikátnost systému spočívá v tom, že v sobě propojuje jak výrobu od prvotních surovin až po konečný produkt, tak i přímý prodej konečným zákazníkům prostřednictvím „farmářského tržiště na kolech“. Službu budou moci využívat nejen obyvatelé Prahy a středních Čech, ale také třeba Hradecka, Pardubicka, Liberecka nebo Ústecka, a to od pondělí do soboty na více než 1700 prodejních zastávkách. 
 
   Partnery projektu je 14 jednotlivých farmářů a zpracovatelů se svými výrobky. Ty musí splňovat nejpřísnější kritéria kvality, neobsahují žádné nepřirozené přídatné látky, chemická barviva či konzervanty. Veškerá produkce tohoto pevně vymezeného okruhu ověřených dodavatelů je založena na tradičních postupech a technologiích. 
 
   „Jedná se tedy o uzavřený systém, kdy například konkrétní farmář chová podle předem domluvených pravidel prasata, z nich pak konkrétní řezník vyrobí podle opět pevně domluvené klasické receptury masné produkty, a ty se prostřednictvím našich prodejních zastávek dostanou okamžitě přímo ke konečnému zákazníkovi. Do našeho systému pustíme jenom takového výrobce, u něhož máme naprostou jistotu, že dostojí našim požadavkům,“ vysvětluje Tomáš Němec a dodává: „Nejsme totiž překupníci ani velkoobchodníci, ale čeští farmáři a zpracovatelé, rodinné firmy, které ručí za kvalitu svých výrobků vlastním jménem. Například námi dodávaná farmářská kuřata rostou ve volném chovu více než dva měsíce a nikoliv 35 dnů, jako je tomu ve velkochovech, takže jejich maso má úplně jinou kvalitu. Totéž platí o prasatech pro vepřové maso a uzeniny, jež jsou chována v maximálním komfortu a krmena až do hmotnosti cca 140 kg, oproti  velkovýrobním porážkám zvířat jen o málo těžších než je 100 kg. Také u zeleniny, kterou si zákazník prostřednictvím „Nákupu z farmy“ koupí, má jistotu, že je maximálně čerstvá a pochází od konkrétního sedláka.“ 
 
   Aktivity tohoto typu vítají i ekonomové a národohospodáři. Například přední zemědělský ekonom Tomáš Doucha z Ústavy zemědělské ekonomiky a informací říká: „Je dobře a oboustranně výhodné, že se stále rozvíjejí a inovují přímé a „krátké“ vztahy mezi menšími výrobci a spotřebiteli potravin. Tito spotřebitelé, jejichž podíl na trhu není sice dominantní, avšak stále roste, získávají čerstvé a kvalitní potraviny. A mnozí z nich jsou navíc přesvědčeni, že touto cestou pomáhají skutečnému podnikání na venkově a tím i jeho zachovávání. Na druhou stranu výrobci - farmáři a menší zpracovatelé - si mohou spravedlivě přivlastnit větší část přidané hodnoty, než je tomu zpravidla ve vztazích k větším zpracovatelům a obchodním řetězcům.  A tak na tom „vydělává“ i český venkov a odtud celá společnost.“
 
   A jak bude nová služba fungovat konkrétně? Sortiment, který již zákazníci „Mléka z farmy“ znají, rozšířený o některé další položky, si budou moci zakoupit tak, jak jsou zvyklí - bez objednání přímo z prodejních dodávek. Další výrobky, u kterých je třeba zajistit tu nejvyšší čerstvost, si mohou objednat prostřednictvím e-shopu na webových stránkách www.nakupzfarmy.cz a na jimi určené prodejní zastávce nebo výdejním místě si pak vyzvednou hotový a zkompletovaný nákup podle vlastního výběru. 
 
   „Věříme, že tento systém „farmářského tržiště na kolech“ bude poctivou a příjemnou službou českých sedláků a zpracovatelů všem zákazníkům, kteří preferují individuální a důvěryhodný způsob prodeje neanonymních a opravdu kvalitních výrobků,“ říká Tomáš Němec. 
 
Kontakt:
 
Šárka Gorgoňová, tel.: 604 849 294, e-mail: sarka.gorgonova@seznam.cz
 
Ing. Stanislav Němec, MBA, tel. 602 217 209, e-mail: s.nemec@farmes.cz 
 
Zdroj: www.asz.cz


Další články