cs en de

Novela vinařského zákona zavede povinný logotyp na lahvích vína

 23.6.2016
 
Tisková zpráva – Zemědělský výbor dnes projednal připravovanou novelu zákona o vinohradnictví a vinařství, která má za cíl bojovat proti různým formám černého trhu s vínem. Zpřísňuje například podmínky dovozu nebaleného vína a zavádí i povinné použití logotypu na lahvích vína.
 
Novela by měla výrazně omezit množství prodejních míst sudového vína. To se nebude moci prodávat jinde než v provozovnách výrobců vína nebo příjemců nebaleného vína (dovozců). Oproti vládou schválenému znění zákona se ještě zpřísní podmínky pro příjemce nebaleného vína. Ten bude muset nově být uveden i na průvodním dokladu užívaném při přepravě vína.
 
„V praxi si tak vinotéka, která chce prodávat sudové víno ze zahraničí, bude moci objednat jeho dovoz, avšak po celou dobu bude jako příjemce uvedena na veškerých průvodních dokladech. Bude tak možné jasně dohledat původ vína, nikdo už se nebude moci vymlouvat na různé překupníky,“ řekl ministr zemědělství Marian Jurečka.
 
Další změnou oproti vládnímu návrhu je zrušení povinnosti uvádět údaj o provenienci vína také na přední etiketě. Naopak se zavádí povinné použití tzv. logotypu na obalu pro spotřebitele, a to u vína s chráněným označením původu nebo chráněným zeměpisným označením vyrobeného z hroznů sklizených v tuzemsku.
 
„Na záklopce lahve vína tak bude muset být česká trikolora, která spotřebitelům na první pohled jasně napoví, že jde o české či moravské víno,“ uvedl ministr Jurečka.
 
Mimo zpřísnění podmínek pro dovoz a prodej sudového vína zákon také poprvé jasně definuje, co je falšování vína. Současně zvyšuje maximální pokutu z 5 na 50 milionů korun za porušení některých povinností, které stanoví vinařský zákon a upravuje i podmínky pro výsadbu nových vinic nebo opětovnou výsadbu révy.
 
Markéta Ježková
tisková mluvčí Ministerstva zemědělství
 
Zdroj: eagri.cz


Další články